På en måte er det noe spennende man gjør da det ofte starter et nytt kapittel i mange sine liv. På den andre siden er det også noe som kan være svært krevende, selv om det ofte bare tar en dag eller to å flytte og vaske ned boligen du flytter fra. Derfor er det flere ting som er lurt å huske på før selve flyttedagen kommer.
Hva du må tenke på før flytting
Det er flere småting som kan være enkle å glemme når du skal flytte. For det første må du huske å melde fra om flytting der det er nødvendig. Dette er til Skatteetaten og Posten. Det kan i noen tilfeller være nødvendig å melde fra til for eksempel banken, forsikringsbyrå, lånekassen og så videre.
Videre burde ha flere detaljer på plass. Har du for eksempel behov for å reservere plass til flyttebilen? Dersom du har dyr burde du også ha en plan for hvordan de skal transporteres. Du burde også kartlegge om det er gjenstander du trenger hjelp med å pakke ned.
Tips til pakking før flytting
Den største feilen mange gjør når de flytter er at de legger alt de eier inn i helt like bokser uten å merke de. Dette kan føre til mye frustrasjon og ta mye tid. Skriv ned på hver boks hva den inneholder. Dette er også særlig viktig for ting som enkelt kan knuses. Sørg også for at boksene er fulle slik at innholdet ikke flyter rundt, samtidig som boksene ikke er for tunge. Det er også et poeng å pakke sakene dine systematisk inn i flyttebilen. Ha det du vil ha raskt tilgjengelig ytterst og motsatt.
Velg et flyttebyrå du kan stole på
Det er ikke mangler på skrekkhistorier fra flyttebyråer. Dersom du ikke ønsker å oppleve noen av disse selv er det lurt å velge en troverdig og velrennomert aktør med lang fartstid i bransjen. Hold deg unna firmaer som har svært lite informasjon. Som regel kan magefølelsen din fortelle deg om det er lurt å holde seg unna et firma eller ikke.
Et eksempel på et firma som kan hjelpe deg med alt du trenger hjelp til i flytteprosessen er HMH Home Management AS. For det første kan de bistå med klassiske flyttetjenester som flytting av møbler og større gjenstander som for eksempel piano. De leverer også flyttevask og tilbyr mellomlagring dersom det er behov for dette. Og de er godkjent av Arbeidstilsynet. De tilbyr også boligstyling dersom du har planer om å selge en bolig. De tar oppdrag over hele landet.
Sørg for at forsikringen din er i orden og ikke betal mer enn du må
Det er ikke nødvendigvis slik at din innbo- og/eller reiseforsikring dekker flytteprosessen. Finn ut av dette før du flytter. Det er dessverre slik at det kan oppstå uhell underveis i flytteprosessen. Da mange flyttebyråer også tilbyr forsikring burde du også passe på slik at du ikke betaler dobbel forsikring. Forbrukerrådet anbefaler at du tegner tilleggsforsikring på gjenstander som koster over 25.000 kroner eller spesielt skjøre gjenstander. Mange av de seriøse tilbyderne av flyttetjenester ser det som en forutsetning at din innboforsikring dekker flytteprosessen, eller at du kjøper en særskilt flytteforsikring før flytteprosessen starter.
Dersom du er så uheldig at du opplever et uhell under flyttingen er det viktig at du melder ifra om dette raskt. Du har tre uker på å melde fra om eventuelle skader før det er for sent. Merk at du som regel burde reklamere innen et par dager dersom det er noe som har skjedd da det sjeldent er en god ide å vente tre uker.
Prøv også å få en fastpris før du signerer en avtale med et firma. Fra de fleste selskaper kan du motta uforpliktende tilbud når du forklarer oppdraget og dets omfang. Dette er normen blant flyttebyråer da alle flyttejobber er forskjellig og krever forskjellig innsats. Det er altså mye du må tenke på før du flytter. Som regel er flytting en smertefri prosess, selv om det kan være tidkrevende. Så lenge du er godt forberedt og velger et bra flyttebyrå er det ingen problemer. Vi anbefaler at du sørger for at forsikringen din er i orden da uhell ikke er noe man kan forutse.