Designerhjem

SEKUNDÆR; MEN IKKE UVIKTIG: Teksten i boligannonsen er vesentlig mindre viktig enn bildene, men er fortsatt verdt å bruke tid på.

Hvordan skrive en god boligannonse: Komplett guide

Sist oppdatert: 18. mars 2024

Skal du legge boligen din ut for salg, men du vet ikke hvordan du skriver en god boligannonse? Da bør du lese videre – her hjelper vi deg i gang!

Du må gjøre mer enn å bare ramse opp fakta, hvis du vil skrive en god boligannonse. Annonsen skal gi et godt førsteinntrykk og invitere folk til å bli kjent med hjemmet ditt. En skikkelig bra annonse får folk til å se for seg at de nyter morgenkaffen på terrassen eller serverer et godt måltid til middagsgjester i spisestua. 

Men viktigst av alt – den får potensielle kjøpere til å melde seg på visning før de klikker seg videre til nestemann på lista. Samtidig skal du ikke overdrive heller. Det vil tross alt være misvisende og kan føre til trøbbel, konflikter og uenigheter på sikt. Tenk at du skal ha en god balanse mellom å beskrive eiendommen og få potensielle kjøpere nysgjerrige nok til at de vil ta en nærmere titt.

Kortversjonen

  • En god boligannonse fremhever egenskaper og informasjon som er viktig for potensielle kjøpere. Du bør derfor begynne med å velge riktig målgruppe og sette deg grundig inn i behovene deres.
  • Det er ikke bare teksten som må være bra – du må bruke boligbilder av høy kvalitet som appellerer til de rette kjøperne. Bruk klare og attraktive bilder for å vise frem eiendommen.
  • Du må skrive en annonse som vekker interessen til kjøperne, men du bør heller ikke overdrive eller smøre for tykt på. Misvisende beskrivelser kan føre til misforståelser og potensielle juridiske problemer.

Men hvem skriver boligannonsen, sånn egentlig?

Det er vanligvis eiendomsmegleren som skriver boligannonsen – med mindre du skal selge boligen selv, så klart. Og hvis du legger eiendommen ut for salg privat via tjenester som Propr.no, kan du overlate annonseskrivingen til dem. Likevel anbefaler vi at du er litt på hugget og tar ansvar for innholdet i annonsen. Dette er tross alt ditt hjem, og du kjenner det bedre enn noen andre.

En velskrevet og god boligannonse kan nemlig være avgjørende for at folk dukker opp på visningen. Og jo flere som kommer på visning, desto bedre sjanse er det for at budrunden – og den endelige salgssummen – blir like bra som du drømte om. Du bør derfor engasjere deg i prosessen, selv om du ikke fysisk må sette deg ned og skrive den selv. Og du må uansett lese gjennom den før publisering for å sjekke at all informasjon er riktig – ja, selv om du får noen andre til å skrive boligannonsen.

Vi hjelper deg med å finne rett eiendomsmegler

Få tilbud fra 5 ulike eiendomsmeglere. Tjenesten er både gratis og uforpliktende.

Hvorfor er det viktig med en god boligannonse?

Du bør skrive en god boligannonse som fremhever alle fordelene med boligen din. En virkelig god annonse kan tiltrekke flere interessenter og fange oppmerksomheten til potensielle boligkjøpere. Samtidig skal du ikke overdrive heller. Det vil tross alt være misvisende og kan føre til trøbbel, konflikter og uenigheter på sikt. Tenk at du skal ha en god balanse mellom å beskrive eiendommen og få potensielle kjøpere nysgjerrige nok til at de vil ta en nærmere titt.

Du bør derfor unngå å smøre for tykt på når du skriver annonsen. Folk kan bli skeptiske og tenke at dette er for godt til å være sant – og da gidder de ikke å komme på visning i det hele tatt. Boligkjøpere vil tross alt gjøre et godt kjøp, og du må begynne å bygge tillit allerede i markedsføringen. 

Kjøperne lar seg ikke imponere av poetiske beskrivelser – tvert imot, det første de gjør er å sjekke etter relevant informasjon om eiendommen, samt om boligen har de egenskapene som de er på jakt etter. Første steg til å skrive den er derfor å sette deg inn kjøpernes behov og ønsker.

Forstå målgruppen din

Det er viktig at boligannonsen treffer blink hos potensielle kjøpere – og du må derfor vite hvem du skriver til. Du bør bruke litt tid på å forstå hvem målgruppen din er. Og det kan hende at flere forskjellige kjøpergrupper er aktuelle for boligen din. Bør du sikte deg inn mot unge par som ser etter sitt første hjem, pensjonister som ønsker å nedskalere eller småbarnsfamilier med ett barn? 

Eller har du en stor og romslig enebolig som appellerer til barnefamilier? Tilpass boligannonsen etter deres spesifikke ønsker og behov. Hvis du for eksempel skal selge en stor familiebolig på landet, bør du blant annet fremheve den store hagen og roen i nabolaget.

Noen kan være mest interessert i beliggenheten, mens andre kan være mer opptatt av størrelsen på boligen eller tilstanden den er i. Enkelte kan være på utkikk etter spesielle egenskaper som peis eller stor hage. Eller kanskje de er mer fokusert på prisen og vil ha best mulig verdi, til tross for et trangt budsjett?

Alle disse ønskene er ganske allsidige, og derfor er det viktig at annonsen din er informativ og detaljert. Du har bare et visst antall ord når du skal skrive boligannonse på for eksempel Finn.no – velg ordene dine med omhu.

Overskriften må vekke interessen til kjøperne

Se for deg at du er en boligkjøper som sitter og scroller annonser på Finn.no. Hva får deg til å stoppe og ta en nærmere titt blant det store utvalget? Jo, mest sannsynlig var det bildet og overskriften. Her er noen tips til hvordan du skriver overskrift til boligannonsen som fanger folks oppmerksomhet:

  • Skriv enkelt: Overskrifter trenger ikke å være kompliserte – kok ned budskapet og hold det enkelt.
  • Vær tydelig: Ikke la folk lure på hva annonsen din handler om. Si det som det er, ellers scroller de kjapt forbi.
  • Bruk de rette ordene: Prøv å bruke ord som vekker nysgjerrigheten til målgruppen, samtidig som du er informativ. Flett inn egenskaper som du vet de potensielle kjøperne ser etter.

Et eksempel på en boligannonse som sikter seg inn på barnefamilier kan være “Sandefjord – nyoppusset enebolig med stor hage, utleiedel og gangavstand til skole.” Dersom du selger en leilighet som passer for par med romslig økonomi som vil nedskalere etter at barna flyttet ut, kan en passende overskrift være: “Bergen sentrum – Lekker, påkostet leilighet ved sjøkanten, solrik terrasse og gangavstand til sentrum”.

Invester i profesjonelle boligbilder

Gode boligbilder er noe av det aller viktigste i annonsen, og det er flere årsaker til det. Det rette bildet får folk til å stoppe opp i scrollingen og trykke seg videre til boligannonsen. Bildene er ofte det første potensielle kjøpere legger merke til. Hvis de ikke er imponert over hva de ser, kan de bare klikke seg videre til neste annonse. 

Boligfotografiene kan hjelpe potensielle boligkjøpere å visualisere seg selv i eiendommen. Bildene brukes til å fremheve eiendommens unike kvaliteter som for eksempel en fantastisk utsikt, et nyoppusset kjøkken eller et sjarmerende utendørsområde. Vi anbefaler å investere i en dyktig boligfotograf som vet hvordan man tar bilder som appellerer til de rette kjøperne.

Det skal også være samsvar mellom boligbildene og teksten. En boligannonse på nett har begrenset antall ord, og bildene kan hjelpe med gi ekstra informasjon om boligen. Du trenger for eksempel ikke å skrive at stuen har god takhøyde, dersom dette kommer frem på bildene. Det er også mulig å bruke bildetekstene til å gi ytterligere informasjon som du ikke fikk plass til i selve annonseteksten.

BILDENE VIKTIGST: Det viktigste i boligannonsen er bildene. Her gjelder det å få frem eiendommens beste egenskaper.

Skriv en engasjerende og nøyaktig beskrivelse

Det er viktig å skrive en god boligannonse som får frem de egenskapene som målgruppen ser etter. Ikke vær redd for å liste opp viktige egenskaper i en punktliste – da trenger ikke kjøperne å lese gjennom masse tekst for å finne det som er viktig for dem. Det kan være alt fra beliggenhet og størrelse til unike funksjoner som en stor hage eller et nyoppusset kjøkken.

Det er også viktig å gi spesifikk informasjon. I stedet for å si at boligen har en “stor stue”, prøv å gi litt mer informasjon. Du kan for eksempel skrive at “stuen på 30 kvadratmeter har store vinduer som slipper inn masse naturlig lys”. Teksten bør likevel være forståelig og lett å lese – unngå kompliserte setninger.

Inkluder salgsoppgaven i boligannonsen

Vi anbefaler at du gir folk muligheten til å laste ned salgsoppgaven – med andre ord, prospektet – i boligannonsen. Du har tross alt et begrenset antall ord. Prospektet derimot gir potensielle kjøpere en detaljert oversikt over eiendommen, for eksempel tilstand, størrelse, beliggenhet og andre relevante opplysninger.

Ifølge avhendingsloven har boligselger opplysningsplikt og må beskrive boligens tilstand på en grundig og detaljert måte. Derfor er det viktig å inkludere boligsalgsrapporten i salgsoppgaven, samt skrive et egenerklæringsskjema der du lister opp alle kjente feil og mangler. Boligsalgsrapport er en type tilstandsrapport som er utviklet spesielt for bolighandel.

Boligkjøper er pliktig til å lese gjennom all denne informasjonen og kan ikke kreve reklamasjon for noe som du har opplyst om. De fleste kjøperne ønsker dessuten å sette seg grundig inn i eventuelle feil og mangler i forkant av visningen, slik at de kan spørre megleren om nærmere informasjon.

Vi hjelper deg med å finne rett eiendomsmegler

Få tilbud fra 5 ulike eiendomsmeglere. Tjenesten er både gratis og uforpliktende.

Unngå disse tabbene når du markedsfører eiendommen

En stor tabbe når du skal skrive boligannonse er å overdrive bruken av adjektiver. Selv om det er fristende å bruke alle de flotte adjektivene du kan komme på, kan potensielle kjøpere bli skeptiske hvis du overdriver. Du bør heller beskrive eiendommen din på en ærlig og troverdig måte.

For eksempel, en boligannonse med overskriften “Fantastisk, utrolig, spektakulær leilighet til salgs!” kan virke både overdrevet og useriøs. En bedre tilnærming ville være “Romslig leilighet med høy standard og attraktiv beliggenhet.”

En annen vanlig feil er å ikke skrive nøyaktig eller detaljert nok. Potensielle kjøpere ønsker å vite så mye som mulig om eiendommen. Gi boligkjøperne den informasjonen de trenger for å avgjøre om dette kan være den rette boligen for dem. Sist, men ikke minst – korrekturles boligannonsen nøye før du publiserer den.

Konklusjon: Husk på dette når du skriver boligannonsen

Det er nesten som en egen kunst, det å skrive en god boligannonse. Annonsen skal vekke interessen til potensielle kjøpere, få dem til å laste ned prospektet og deretter melde seg på visning. Du har nå fått mange gode tips om hvordan du gjør det. Men om du bare husker én ting fra denne artikkelen, så er det dette: Skriv en nøyaktig, men engasjerende tekst med den informasjonen som er viktig for målgruppen.

Husk at du kan få god hjelp av en eiendomsmegler hvis du føler deg usikker på hvem som er målgruppen og hvordan du bør skrive annonsen. Lykke til!