Det er utrolig frustrerende å se at få eller ingen trykker på den store blå knappen for visningspåmelding på Finn – særlig når visningstidspunktet nærmer seg. Da er det ikke så rart om du lurer på når folk pleier å melde seg på visning. Men det er ingen grunn til panikk om det drøyer litt med påmeldinger til boligvisning.
– Vår erfaring viser at antall påmeldte ikke nødvendigvis har noen sammenheng med det endelige salgsresultatet. Det handler mer om kvalitet enn kvantitet. Det er ikke slik at mange på visning automatisk betyr flere budgivere. Faktisk ser vi ofte at det ender opp med 3-4 budgivere uansett om det har vært 10 eller 40 personer innom visningen, forklarer eiendomsmegler Ingvild Aas fra PrivatMegleren Allé.
Vi hjelper deg med å finne rett eiendomsmegler
Få tilbud fra 5 ulike eiendomsmeglere. Tjenesten er både gratis og uforpliktende.
Okei, så når pleier folk å melde seg på visning?

– Hvor raskt påmeldingene kommer, avhenger mye av hvilken bolig du selger. Hvis boligen er strøken, treffer bredt og passer for mange ulike kjøpergrupper, ser vi ofte at folk er raske med å melde seg på visning. Men etter pandemien har vi merket en endring. Folk melder seg generelt på senere enn da det var påmeldingsplikt under covid, sier Ingvild.
Det er altså ganske vanlig at det kommer visningspåmeldinger det siste døgnet før boligvisningen. De ivrigste slår til og melder seg på visning med en gang de ser noe interessant. Andre liker derimot å bruke litt tid før de bestemmer seg for å dra på boligvisning eller ikke.
– Vi anbefaler likevel påmelding til visning. Det gjør at vi kan forberede oss godt, gi selger realistiske forventninger, og ikke minst ha muligheten til å kontakte interesserte hvis det kommer viktig informasjon om boligen, oppfordrer Ingvild.
Dette kan påvirke visningspåmeldingene
Du har sikkert hørt at boligmarkedet svinger. Disse svingningene påvirker faktisk også når folk pleier å melde seg på visning. Du ser ofte at visningspåmeldinger kommer kjapt i et hett boligmarked der prisene stiger. Folk er redde for å gå glipp av muligheten. I roligere perioder der kjøperne har overtaket – det vil si kjøpers marked – tar de seg gjerne bedre tid før de melder seg på.
Boligtypen og beliggenheten påvirker også visningspåmeldingene. Du må i tillegg ta hensyn til årstiden. Mai er ofte en travel salgsmåned for boliger, og da pleier ofte folk å melde seg kjapt på visning. Det er derimot ofte roligere hvis du skal selge bolig i juli og desember.
Hva gjør du hvis det er få eller ingen som melder seg på boligvisning?
Men det gjør ingenting om det er få som kommer på boligvisning. Det viktigste er at den rette kjøperen – som er villig til å by til ønsket pris – dukker opp. En seriøs kjøper som kommer alene på visning og som er alene i en budrunde er mer verdifull enn ti nysgjerrige som bare vil titte og ikke vil gi bud.
– Min erfaring er at du må ha is i magen og gjennomføre visningene før du trekker konklusjoner. Ofte blir man positivt overrasket. En visning kan være veldig vellykket, selv om bare noen få, men genuint interesserte kjøpere dukker opp. Mitt råd er å sitte stille i båten og gi prosessen tid. Vent gjerne både én, to og tre uker. Det løsner som regel til slutt, forutsatt at boligen er riktig priset, forteller Ingvild.
Men hvis du har hatt to-tre visninger uten at noen har vist interesse, er det på tide å ta en grundig prat med megleren om hva du bør gjøre. En erfaren eiendomsmegler har flere verktøy i verktøykassen. Han eller hun kan for eksempel endre boligannonsen på Finn.no eller starte målrettede kampanjer på sosiale medier.
Andre ganger kan det være lurt å trekke boligen fra markedet i en kort periode eller endre prisen. Deretter legger du den ut på nytt med en forbedret presentasjon og kanskje noen bedre boligbilder. Da får du en ny sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk. Kanskje potensielle kjøpere som tidligere har scrollet forbi boligannonsen nå melder seg på?
Les også
Få ekspertenes beste tips til hvordan du gjør boligen klar til visning

Slik følger du med på interessen for boligen din på Finn.no
Du får tilgang til verdifull statistikk om annonsen din på Finn.no. Megleren din gir deg en egen lenke der du kan følge med på boligannonsen. Du kan se hvor mange som har sett annonsen, antall personer som har lagret den som favoritt og hvem som klikker på visningspåmelding. Men hva betyr egentlig disse tallene?
Finn sine egne undersøkelser viser at mange lagrer annonser, uten å ha konkrete kjøpsplaner. Ofte er det naboer eller andre som bare vil følge med på prisutviklingen i området. Det viktigste tallet som du bør følge med på er derfor ikke antall personer som har lagret annonsen. Du bør heller følge med på hvor mange som går tilbake og ser på boligannonsen flere ganger.
Slik kan du tolke statistikken:
- Antall unike besøkende viser hvor mange forskjellige personer som har sett annonsen
- Gjentatte besøk fra samme person kan tyde på at de er virkelig interesserte
- Antall som har åpnet prospektet indikerer hvor mange som vurderer boligen nærmere
- Påmeldinger til visning viser konkret kjøpsinteresse
Denne innsikten kan du bruke strategisk sammen med megleren din. Ser dere at mange klikker seg inn, men få leser prospektet? Da kan det være lurt å forbedre boligbildene eller boligbeskrivelsen. Pleier folk å lese alt, men likevel er det få som melder seg på visning? Da bør dere kanskje vurdere å justere prisantydningen eller markedsføringsstrategien.
Vi hjelper deg med å finne rett eiendomsmegler
Få tilbud fra 5 ulike eiendomsmeglere. Tjenesten er både gratis og uforpliktende.
Konklusjon: Så når pleier egentlig folk å melde seg på visning?
Det finnes ikke noe fasitsvar på når folk melder seg på visning. Mange venter til siste liten med å melde seg på, mens andre slår til med en gang. Men selv om det er mange på visning, så betyr det ikke at salget blir vellykket. En boligvisning med få, men seriøse interessenter kan være mer verdifullt enn en fullstappet visning med bare nysgjerrige. Har du en god megler og boligen er fornuftig priset, så er få påmeldte sjelden grunn til bekymring.
Lykke til med boligsalget – og husk at det bare trengs én riktig kjøper for å få den prisen du ønsker deg!